Prowadzenie zajęć otwartych umożliwia rodzicom obserwację postępów w rozwoju dzieci i umiejętności zachowania się w grupie rówieśniczej. Tego rodzaju przedsięwzięcia stały się w naszym przedszkolu tradycją. Pracuję w jednooddziałowym przedszkolu, do którego uczęszczają dzieci 3-6-letnie. Do pracy mojej staram się wprowadzać nowe metody wspomagające rozwój moich wychowanków. Jedną z nich jest metoda pani I. Majchrzak, którą jestem zainteresowana już od dłuższego czasu, a udział w warsztatach "Alternatywne metody nauki czytania" utwierdził mnie w przekonaniu, że metoda jest warta wykorzystania w grupie przedszkolnej już od najmłodszych lat. Dziecko rozpoczyna naukę czytania od swego własnego imienia. Metoda składa się z 7 etapów wprowadzania w świat pisma, które są przeznaczone na cały okres pobytu dziecka w przedszkolu. Polecam książkę I. Majchrzak "Wprowadzenie dziecka w świat pisma". Proponowany przeze mnie konspekt zajęcia zawiera zabawy z elementami metody I. Majchrzak. TEMAT: Wiosenna łąka.Cele ogólne:
- Wzbogacenie czynnego słownika dzieci o nazwy kwiatów i owadów żyjących na łące.
- Rozwijanie ekspresji twórczej.
- Kształcenie poczucia rytmu.
- Uczestniczenie w zabawach przygotowujących do nauki czytania wg metody I. Majchrzak.
Cele operacyjne: Dziecko potrafi:
- wypowiadać się na temat treści wiersza (5,6l.) i ilustracji (3,4l.);
- rozpoznawać i nazywać wybrane kwiaty i zwierzęta żyjące na łące (3-6l.);
- odczytać imię własne i kolegów (3-6l.);
- przeczytać wyrazy i przyporządkować je do ilustracji; starannie pokolorować obrazek (5,6l.);
- ułożyć obrazek z części, nakleić i pokolorować (4,5l.);
- pokolorować motyla i ozdobić jego skrzydła elementami geometrycznymi (3l.);
- naśladować sposób poruszania się mieszkańców łąki np. motyla, biedronki, mrówki(3-6l.);
- poruszać się w rytmie muzyki i odpowiednio reagować na przerwę;(3-6l.);
- uporządkować stanowisko po skończonej pracy (3-6l.).
Pomoce: Wiersz M. Buczkówny "Na łące", ilustracja do wiersza, kaseta z podkładem muzycznym, wstążki, emblematy: motyle, biedronki, stokrotki, maki, mrówki, jaskry, napisy: trawa, motyl, biedronka, obrazki: kwiaty, mrówki, słońce; karty do pracy indywidualnej, kredki, klej, elementy geometryczne. Metody:
- elementy metody I. Majchrzak;
- opowieść ruchowa;
- rozmowa;
- metoda zadań stawianych do wykonania.
Przebieg zajęcia:
- Powitanie rodziców przybyłych na zajęcie . Zabawa przy piosence z kasety "Na łące". Obrazowanie treści rysunkiem.
- Dzieci zajmują miejsca przed tablicą z ilustracją "Łąka" i słuchają wiersza M.Buczkówny "Rano na łące".
Słońce.
Na łące wszyscy pracują od samego ranka: Pszczoła we wnętrzu rumianka odkurza żółty dywanik ze złotego pyłu. Mrówki – ścieżkę oczyściły
Aż świeci każde ziarnko piasku. Motyl skrzydełkami otrzepuje krople rosy z koniczyny. Osy – polerują listki jaskrów, Aż oczy bolą od blasku!
- Krótka rozmowa na temat wiersza i ilustracji w powiązaniu z wrażeniami z wycieczki na łąkę.
- Zabawa ruchowa: "Robimy bukiety dla mamy".
Nauczycielka rozrzuca na sali kwiaty z imionami dzieci. W czasie muzyki dzieci odnajdują kwiatek ze swoim imieniem i spacerują po łące, na przerwę w muzyce- wąchają kwiaty, kichają "A-psik".
- Zabawa "Prawda czy fałsz". Nauczycielka mówi zdania o łące a dzieci określają ich logiczność: prawda – podnoszą wstążki do góry, fałsz – kładą je na kolanach.
- Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
- Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
- Pod ziemią długie korytarze ryje kret.
- Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
- Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
- A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.
- "Taniec ze wstążką"- improwizacja ruchowa do muzyki.
- Opowieść ruchowa "Na łące".
Nauczycielka opowiada o wycieczce dzieci na łąkę a dzieci ilustrują jej opowieść ruchem. Do zabawy wplata napisy ( trawa, motyl, biedronka, mak) i ilustracje (mrówki, słońce) a dzieci je odczytują.
- Praca indywidualna przy stolikach:
- "motylki"(3l.)- malują kredkami motyla i naklejają ozdobnie elementy geometryczne;
- "biedronki"(4,5l.)- PUZZLE- układanie ,naklejanie i kolorowanie obrazka z części.
- "maki"(5l.)- Kolorowanie obrazka, wklejanie napisów: mak, biedronka, trawa, motyl w odpowiednie miejsce;
- "jaskry"(5,6l)- czytanie wyrazów (pasikonik, trawa, motyl, rumianek, słowik, biedronka) i wklejanie ich w odpowiednie miejsce, kolorowanie obrazka.
- Taniec owadów i kwiatów na łące przy piosence "Podajmy sobie ręce".
Emblematy: motylki, biedronki, jaskry, maki. Zwrotka – dzieci poruszają się swobodnie, refren – tworzą grupy wg emblematów i tańczą w kółeczkach.
- Ewaluacja – dzieci wypowiadają się na temat zabawy, która podobała im się najbardziej i chciałyby ją powtórzyć.
Opracowała : mgr Katarzyna Rubach |